Makanan halal dan haram

Malam tadi semasa bertugas merakam gambar Majlis Makan Malam Kolej Kediaman Dato' Onn UKM, saya tidak memilih daging ayam setelah melihat berita jam 1.30 di TV dan jam 8 malam tadi. Selera saya menjadi hilang apabila teringat berita "ayam yang tidak sembelih mengikut kaedah yang halal dalam Islam".

Ini bukan kali pertama kita dipaparkan dengan berita seumpama ini. Dulu kita dikejutkan dengan makanan yang tidak halal di beberapa hotel,pasaraya dan seumpamanya. Apakah ini disengajakan oleh pihak-pihak berkenaan? Atau mereka buta ilmu? Paling mengejutkan apabila dalam berita semalam diberitahu pengusaha berkenaan telah diberikan kursus kaedah penyembelihan yang betul mengikut cara-cara Islam.

Pengusaha itu orang Islam atau tidak tidak menjadi perkara utama. Paling mengejutkan proses menghasilkan makanan, bahan untuk dijadikan makanan harus beradap. Kita perlu faham sensitiviti perbagai kaum.

Di Malaysia terdapat berbagai kaum dan agama. Orang Islam dengan pantang larangmya. Orang India beragama Hindu ada pantang larangnya. Saya fikir bangsa lain juga ada patang larang mereka.

Kita boleh mengasingkan makanan orang tidak makan lembu kerana kepercayaan agamanya. Maka kita juga perlu hormat dengan orang Islam yang mempunyai pantang larang halal haram dari sudut agama. Pastikah kita apabila menjamah makanan, dan makanan itu halal ?

Saya masih ingat 30 tahun dahulu tidak berselera untuk makan makanan segera seperti burger, ayam goreng, sosej, yung tau fu dan sebagainya atas alasan bimbang status halal dan haram.

Dua puluh tahun dulu semasa saya mengikut seorang pensyarah UKM yang membuat kajian mengenai makanan segera, beliau memberitahu sebelum terbentuknya jawatankuasa halal haram oleh kerajaan, ramai orang-orang Islam secara tidak tahu telah menjamah makanan yang tidak halal.

Syabas kepada pihak yang telah membongkarkan kes-kes seperti ini agar masyarakat dapat mengetahui. Kita juga mengharapkan agar peniaga di pasar dapat berhati-hati ketika memperolehi bahan mentah.

Kepada pekerja-pekerja Islam di tempat-tempat yang membekalkan bahan mentah untuk makanan kita mengharapkan agar mereka membuat laporan segera andainya mengetahui ada unsur-unsur yang mencurigakan berlaku agar ada tidak berdosa dikemudian hari kelak.

Memulau untuk makan ayam pada hari ini mungkin tidak adil, kerana peratus pengusaha yang tidak bertanggungjawab adalah tidak ramai. Kerana pengusaha yang bertanggungjawab masih ramai. Pada hemat saya, peranan peniaga kecil penting dalam menasihatkan pembekal agar mereka lebih bertanggungjawab.

Berhati-hatilah mulai hari ini untuk menjamah makanan. Berdoalah agar Allah melindungi kita semua dari termakan makanan Haram.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita