Muar, Bukit Kepong ke Segamat

Bertugas di majlis Program Jalinan Erat UKM-Masyarakat Kundang Ulu pada 8 Februari lalu membawa saya mengenang kembali peristiwa banjir besar yang telah melanda negeri Johor pada hujung tahun 2006 dan awal tahun 2007. Sekolah Menengah Tengku Temenggong Ahmad, Ledang, Johor Darul Takzim merupakan tempat dimana berlangsungnya majlis tersebut telah menerima tetamu dari kalangan warga UKM.

Sekolah Menengah Tengku Temenggong Ahmad merupakan salah sebuah premis kerajaan yang tenggelam teruk. Banyak harta sekolah tersebut musnah. Kerusi, buku-buku semuanya musnah. Kebiasaannya sekolah adalah tempat menjadi penempatan banjir, namun sekolah ini tidak dapat memberikan perkhidmatan tersebut.

Dalam ucapannya Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri YB Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin Haji Mohd. Yassin merasakan banjir memberikan rahmat kepada penduduk di Kundang Ulu kerana kini telah menjadi kampung angkat UKM. UKM merupakan sebuah IPTA yang ulung di Malaysia yang telah mengorak langkah membantu masyarakat di situ. {Lihat artikel berkaitan}

9 Feb saya menyusuri Jalan Pagoh ke Segamat melalui Bukit Kepong. Bukit Kepong meninggalkan sejarah sayu kepada anggota polis dan keluarga mereka. Hendak melihat sejarah mereka datanglah ke Muzium Polis Bukit Kepong necaya kita akan menghargai pengorbanan mereka.

Sepanjang perjalanan ke Segamat cuaca panas terik. Saya merasakan penduduk di Bukit Kepong telah melupai sejarah banjir 2007-2008. Banyak rumah-rumah telah cat semula. Malahan andainya tidak diberitahu tiada yang tahu rumah mereka pernah tenggelam ke paras atap tiga tahun lalu.

Tiba di Segamat saya dan keluarga kami sempat makan tengahari di sebuah restoran melayu. Kami sekeluarga menjamu selera dengan masak lemak ikan baung. Enak sekali. Di kawasan tempat kami menjamu selera inilah banjir menganas tiga tahun lalu.

Awas kita harus berwaspada banjir boleh datang bila-bila masa. Ini kerja Allah. Sekiranya kita pernah merasai azabnya banjir maka kita hendaklah sedar bahawa banjir boleh datang akibat perbuatan kita. Ubahlah sikap kita dengan tidak membuang sampah ke dalam sungai. Jangan nanti apabila datang lagi banjir kita menunding jari kepada orang lain.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita