Cari peluang ketika bermasalah

Siang tadi saya bersama seorang sahabat sempat makan tengahari bersama seorang penganalisa ekonomi terkenal. Saya mengenali beliau kerana sering muncul di TV untuk mengulas topik-topik ekonomi semasa. Beliau bukan sahabat saya. Kebetulan tempat makan penuh dengan pelanggan saya mempelawa beliau duduk semeja.

Kita sedia maklum apabila penganalisa ekonomi diterjah dengan soalan berkaitan dengan keadaan ekonomi maka beliau akan berbicara dengan ramah topik itu. Perbincangan kami ringan-ringan sahaja namun masih dalam lingkungan akademik. Menariknya beliau langsung tidak membawa kami kearah berbincang topik politik. Seingat saya semasa berbual sambil-sambil makan tengahari dengan lauk ikan sama (ikan kembong masak tauchu!), tokoh tersebut langsung tidak mengutuk mana-mana individu yang terlibat dalam politik. Pada saya beliau seorang ahli ekonomi tulin.

Saya tidak mahu membawa apakah isi perbualan kami, kerana tidak mahu mensensasikannya. Namun saya ingin mengajak anda mencari peluang dalam masalah yang sedang dan akan dihadapi. Mungkin ada dikalangan anda yang akan diberhentikan kerja. Maka saya ingin membawa anda bahawa ada rahmat disebalik kejatuhan ekonomi yang mungkin berlaku.

Tidak semua orang akan selesa jika ia berlaku. Baik yang bergaji besar, kecil mahupun orang miskin atau fakir. Namun semasa kita kaya adakah orang miskin kita bantu? Kata alim ulama zakat kita bagaimana. Solat kita bagaimana. Puasa kita sempurnakah?

Apakah semua itu ada kaitan dengan jatuh miskin kita. Mungkin tidak kerana ada orang akan berkata "ahhh orang bayar zakat juga akan menerima kesan. Bersolat juga akan terima kesan".

Saya terbaca dalam sebuah buku Dr HM Tuah "usah selalu merungut susah jikalau kita bukan orang susah!".


Marilah kita mencari peluang dalam kesusahan. Kerana ketika orang sedang termenung memikirkan ekonomi akan jatuh kita bangun dan membina peluang. Apa peluangnya hanya kita sendiri akan tahu. Isteri yang tidur sebelah kita tidak tahu peluang itu kerana kemampuan itu hanya kita yang tahu.

Umpama seorang rakan saya yang berjaya menghabiskan pengajian ijazahnya di UKM dan melangkah bangga di pentas Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR) biarpun ketika itu beliau telah buta akibat mengidap penyakit kencing manis. Walhal beliau tidak buta sebelum ini. Biarpun beliau kini telah arwah namun saya rasa dia berbangga semasa hayatnya kerana berjaya memegang sekeping ijazah!.
Peluang tetap ada, tercapai atau tidak itu hanya urusan Allah!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita