Perbualan hanya lima minit

Di sebuah bangunan milik organisasi badan berkanun di Kuala Lumpur.

Setelah puas menunggu anak saudara menghadiri temuduga saya keluar dari kereta setelah membaca buku dan akhbar. Bayangkan dari jam 8 pagi hingga jam 11 pagi itulah masa yang telah digunakan. Setelah keluar saya melihat gelagat seorang lelaki india (maaf, ini cerita benar tanpa mahu meletakkan isu apa-apa). Dia menyanyi-nyanyi sendirian sambil mencari-cari sesuatu.

Selang lima belas minit dia kembali semula ketempat yang sama dengan membawa sebuah kereta tolak beroda satu. Lelaki india itu mengambil beberapa plastik hitam berbentuk bergulung.

"Hallo..., berapa awak dapat satu hari jual ini barang?", tanya saya.
"30 kadang 40 (dalam RM la tu...)" jawab lelaki india tersebut.

Saya mengangguk kepala.

"Ini barang awak angkat ka?" sambil menunjukkan lobang empat segi yang telah tinggal lobang saja.

"Ini tarak ambil. Itu kedai pun tak mau angkat. Tapi ada kedai sana Sungai Besi ada angkat!"

"Wauoo K (OK) pegi (pergi) dulu"

Lelaki india itu meninggalkan saya seorang diri. Saya nampak dia jujur. Kerana dari lagaknya dia memang mencari rezeki cara dia.

Harus saya berpesan, rupanya dalam semak ada wang....dalam sampah ada wang.

Tapi awas, sila tinjau kat luar rumah, pintu pagar anda kukuh atau tidak. Sebab takut-takut esuk lepas Subuh besi pagar anda hilang.........

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita