Di suatu sudut sebuah restoran

Apalah salahnya membenarkan seorang sukarelawan rumah anak-anak yatim  dan orang-orang tua memungut derma di suatu tempat awam? Kalau alasannya kerana tidak meminta kebenaran, tetapi sudah agak lama beliau berada di situ. Tiba-tiba dia hilang dan setelah saya bertemu dengan ustaz yang menjadi sukarelawan itu memberitahu pengurusan tempat bangunan lama tidak membenarkan dia menjalankan kegiatan tersebut.

Adakah kerana ada pihak-pihak yang tidak senang hati dengan kegiatannya menyebabkan pihak berkuasa bangunan berkenaan "menghalau" sukarelawan itu. Sedangkan saya pernah berbual dengan sukarelawan tersebut mereka memerlukan perbelanjaan yang banyak untuk makan minum serta kegiatan anak-anak yatim dan orang-orang tua.

Ketika bertemu seorang kakitangan yang berkuasa keatas bangunan (permis ) tersebut memberitahu saya bahawa sukarelawan itu tidak membuat permohonan kepada pihak pengurusannya. Kata saya janganlah salah anggap dengan orang itu sebab dia memungut derma untuk  anak-anak yatim dan orang-orang tua. Kasihan orang-orang susah itu. Kasihan juga kepada penderma-penderma.

Kata saya kepada rakan tersebut, "aku pernah menjadi anak yatim sejak berumur 11 tahun, jadi aku tahu bagaimana nasib mereka".

"Apa salahnya kita membenarkan kegiatan itu demi memperolehi sedikit rahmat setelah ada orang yang bermurah hati membuat derma/sedekah...?"

Saya berkata lagi kalau kegiatan kanak-kanak yang menjual kalendar dan minyak-minyak angin itu tak apalah sebab ia di pergunakan oleh satu sindiket yang tidak bertanggungjawab. Tetapi yang saya sentuh  ini adalah sukarelawan yang telah saya selidik latarbelakangnya

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita