Masih kisah haram dan halal

Ketika membeli barang-barang keperluan dapur disebuah pusat membeli belah di Bandar Baru Bangi semalam, saya terpandang seorang lelaki melayu sedang membeli satu tin minuman keras dari jenama yang agak terkenal. Dia tanpa segan silu membayar dikaunter dimana pekerjanya seorang wanita melayu.

Inilah senario orang Islam yang tidak mahu menerima hakikat bahawa arak itu haram. Namun mereka masih sangat menjadikan ianya sebagai minuman samada untuk suka-suka mahupun untuk tenaga kononnya.

Saya masih ingat dengan sikap teliti seorang rakan ketika berada di Labuan tempuhari sanggup mencari, meneliti kandungan yang terdapat dalam coklat yang akan dibeli untuk dibawa balik ke rumah.Malahan beliau terjumpa bahan yang dibuat dari babi pada coklat-coklat tersebut. Hampir sejam barulah beliau membawa keluar coklat yang bertanda halal antabangsa.

Kita seharusnya bersikap tegas dalam memakan, meminum makanan yang halal. Kenapa makanan yang sudah pasti haram masih sanggup kita telan? Bangga sangatkah dengan minuman atau makanan tersebut. Mana mungkin kita tidak tahu ianya haram kerana kita sendiri orang Islam.

Bagaimana dengan kita hendak jadi Islam yang kuat sedangkan kita abaikan hukum Allah. Sedang ada seorang pelajar saya yang beragama Hindu bertanya kepada saya, berdosakah dia menjual arak kepada orang muslim? Soalan ini menunjukkan orang bukan Islam faham arak itu haram untuk orang Islam. Kenapa kita yang Islam buat-buat tak faham?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita