Cara yang kurang baik

Saya begitu mengejar masa semalam. Selepas mengambil isteri di hentian komuter UKM jam 7 malam, kami singgah di sebuah kedai makan yang menjadi pilihan keluarga selama ini jika memerlukan apa-apa makanan yang telah siap. Itulah cara hidup kebanyakkan kita jika suami isteri bekerja.

Jadual semalam agak padat sejak pukul 11 pagi kerana ada lawatan dan ceramah oleh pemenang Nobel Laureate Lecture Prof. Howard Robert Horvitz dan mengendalikan kuliah kursus pembantu makmal yang mengambil subjek Fotografi. Pukul 8 malam perlu berada di DECTAR untuk kerja rakaman foto untuk Pesta Pantun UKM 2009. Akhirnya saya membuat keputusan untuk membeli nasi goreng sotong sebagai santapan malam.

Semasa membuat tempahan saya lihat pada menu, harga nasi goreng sotong ialah RM4.50. Jesteru saya terus memesan untuk 4 orang nasi goreng Sotong. Apa yang mengejutkan semasa membayar saya dikehendaki membayar dengan harga RM5.50. Saya bertanya kepada pembantu kedai harga sebenar berapa? Dan kenapa harga di menu lain. Pembantu kedai memberitahu tuan kedai saya mahu membayar harga lama. Tuan kedai kata bayar saja.

Saya bukanlah berkira sangat, saya membayar dengan harga baru. Sambil memberitahu pembantu kedai tersebut agar letaklah harga yang sebenar pada semua buku menu agar pelanggan tidak merasa tertipu.

Pada saya harga bukan perkara pokok, kerana matlamat saya ingin membeli makanan yang sudah siap demi dapat makan malam kerana kesuntukkan masa dan tidak mahu isteri terlalu letih. Saya juga membuat teguran kepada tuan kedai (yang saya kenali) agar tidak berbuat demikian lagi.Biar kita jujur, pelanggan tidak rasa tertipu dalam zaman orang bercerita kegawatan ekonomi.

Ingat, sabda Rasullallah rezeki orang berniaga adalah 99%. Namun Baginda mengajar kita jujur dalam perniagaan. Jangan menipu timbangan. Meletakkan harga yang berbeza juga pada saya menipu juga!

Harus kita ingat kedai makan merupakan kedai yang paling dekat dengan pelanggan kerana mereka makan ketika terdesak dan terlalu lapar. Jikalau mereka terasa tertipu, kesannya amat dalam. Berbeza dengan kedai lain mereka tertipi mungkin tidak terasa sangat.

Kenapa harus kita menipu dalam mencari rezeki, bukankah rezeki itu untuk kita guna dan menjadi daging darah kita juga?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita