Percayalah Allah akan membantu

i
Saya dan keluarga hampir saban bulan membeli barang keperluan dapur di sebuah pusat membeli belah di Putrajaya. Selesa adalah keutamaan saya disamping harganya boleh membantu menjimatkan perbelanjaan kami. Anda di sekitar Putrajaya tentu tahu tempat yang saya maksudkan.

Ingin saya berkongsi keselesaan yang patut semua pusat membeli belah fikirkan. Kemudahan tandas percumanya amat bersih mengambarkan taraf manusia yang tinggal di Putrajaya. Masuk sahaja ke situ anda akan terasa seperti berada di resort. Soal makan minum tidak menjadi apa-apa masalah.

Saya ingin memuji pihak yang menguruskan pusat membeli belah ini kerana menyediakan surau lelaki dan wanita yang selesa. Anda tidak perlu risau jikalau masuk waktu surau ini akan membolehkan anda bersolat secara berjemaah. Makmum akan bertali arus mengisi tempat solat. Pada hemat saya inilah kemudahan yang harus disediakan agar tempat membeli belah boleh meningkatkan hasil jualan. Usah kedekut dengan ruang.

Menyediakan tempat bersolat seperti yang saya timbulkan ini mungkin bukan di pusat membeli belah ini sahaja. Banyak juga saya temui namun ada yang menyediakan seperti melepaskan batuk ditangga. Saya amat yakin pelanggan, pekerja di mana-mana pusat membeli belah akan berpuashati jika perkara ini diberikan keutamaan.

ii.
Seorang pegawai sebuah bank terkenal menghadapi masalah laporan kewangannya malahan menyebabkan Bank Negara membuat pemantauan.

Pegawai Syariah bank tersebut telah mencadangkan kepada seorang pegawai atasannya membuat langkah menjaga fardu kifayah. Asalnya pada tahun kewangan itu staffnya hampir tidak diberikan bonus.
Namun dengan cadangan Pegawai Syariahnya maka bonus diberikan tetapi dengan mensyaratkan setiap staff menyedekahkan beberapa peratus untuk fakir miskin.

Hasil langkah tersebut laporan kewangan bank itu naik begitu menakjub sekali. Kini bank tersebut dapat berdiri setanding dengan bank-bank lain.

Saya menitis air mata mendengar ceramah pegawai bank tersebut ketika membentangkannya dalam satu ceramah yang saya hadiri. Maha Kaya Allah itulah balasanNya kepada hamba yang tidak melupai seruannya.

Nota: Seandainya semua hamba Allah yang menunaikan dua perkara yang saya catatkan nescaya kita tidak perlu bimbang dengan kemerosotan ekonomi yang sedang di sebut-sebutkan sejak tahun lepas (2008).

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita