Kemalangan berlaku bila-bila masa

Sepuluh orang yang maut dalam satu kemalangan di Gua Musang minggu lepas masih menghantui saya. Saya tidak tahulah perasaan anda. Sebab perasaan kita mungkin berbeza. Saya ingin membawa anda kisah ini untuk direnungi bersama.


Pemakaian tali pinggang keledar belakang sudah bermula tempuhnya tiga tahun untuk pemasanganya. Saya bersetuju namun ramai yang tidak. Faktor undang-undang, penguatkuasaan adalah antara yang dibincangkan untuk mengurangkan kemalangan.

Namun faktor lain harus kita bawa bersama dalam memperkatakan masalah kemalangan ini. Bagi kemalangan yang telah berlaku itu sudah takdir. Yang sudah maut, lumpuh, buta, patah anggota badan itu sudah tidak boleh diubah lagi. Bagaimana yang sedang berada dijalan raya. Apakah keinsafan sudah bermula?


Ikuti kisah-kisah di jalan raya mahupun lebuhraya yang saya catatkan untuk tatapan bersama. Ini peristiwa yang saya alami sepanjang memandu sama ada ke tempat kerja atau ke luar
daerah.


Kisah 1:
Sedang saya memandu untuk ke Segamat kelihatan deretan kenderaan mengekori sebuah kereta lain yang dipandu perlahan. Selepas kenderaan lain memotong kereta tersebut saya sudah berada dibelakangnya. Oleh kerana kereta saya jenis pacuan empat roda yang tinggi, maka dapat melihat reaksi pemandunya kenapa dia memandu dalam keadaan perlahan. Rupa-rupanya beliau sedang bercakap menggunakan telefon bimbit.


Setelah "hond" dibunyikan maka pamandu itu menyembunyikan sedikit telefonya. Namun masih bergayut. Apabila saya ada ruang untuk memotong saya memotong sambil membunyikan "hond".

Pada hemat saya, ini sikap pemandu. Kenapa harus memandu seandainya ingin menjawab panggilan yang mustahak itu. Atau jika itu panggilan paling mustahak, mungkin ada projek nak masuk berjuta ringgit kenapa tidak berhenti di tepi jalan sahaja. Seandainya anda seorang yang jenis bertaraf "seminit berharga RM1,000" kenapa tidak beli sahaja alat telinga. Bercakaplah tanpa perlu memandu sebelah tangan?

Anda perasan atau tidak kebanyakkan kereta menampal sejenis stiker disebelah pemandu dengan harapan polis tidak nampak apabila memandu sambil menggunakan telefon bimbit.

Fakta kes: Seorang rakan pernah mengalami kemalangan ketika menggunakan telefon bimbit.


Kisah 2:

Ketika memandu di Bandar Baru Bangi, Selangor saya terlihat seorang anak kecil mengeluarkan kepala dari celah tingkap sebelah belakang pemandu (sudah pasti ayahnya). Ketika memotong saya membunyikan "hond". Ayahnya cuma tersenyum sambil meminta anaknya meihat saya.

Akhirnya anak itu tidak lagi mengeluarkan kepala. Moral kisahnya kenapa harus membiarkan kepala anak dikeluarkan ketika berada di jalan raya. Pastikan kereta anda tidak membuka tingkat agar anak-anak tidak berkedaan demikian.

Kisah 3:
Hujan masih renyai-renyai setelah hujan turun dengan lebat sebelum ini. Saya menyusuri satu laluan UKM ke Bangi, Selangor.

Sebuah kereta "kecil" memotong dan memandu dalam keadaan laju. Saya merungut dengan isteri yang berada di sisi. "Lajunya kereta ni. Hujan macam ni bahaya jika pandu laju-laju.

Di satu selekoh tajam 3 minit kemudian saya lihat kereta tadi terbabas dan pemandu selamat sedang keluar dari kereta dengan bantuan orang.

Nah, lihatlah sikap pemandu tadi yang tidak sensitif dengan keadaan jalan yang licin. Sudah tentu kenderaan kecil tahap pertahanan untuk keselamatan pemandu dan penumpang agak terhad tidak seperti kereta mewah. Kereta mewah pun boleh berlaku kemalangan dan menyebabkan maut!

Banyak kisah yang boleh kita jadikan panduan agar tidak menyebabkan kemalangan pada kita dan orang lain. Saya percaya sikap pemandu merupakan salah satu faktor penyebab kemalangan.

Andai kereta kita kecil usahlah memandu seperti kereta besar. Kemampuan kita terhad. Saya pernah menumpang kereta seorang rakan yang berkuasa besar. Beliau memandu dari Kuantan ke Kuala Lumpur 150KM sejam. Ketika saya menjeling meter keretanya dia bertanya kenapa. Saya hanya menjawab ringkas saja "kau pandu 150KM macam aku pandu 110KM saja...." Ye lah fikir saya keretanya berkuasa besar.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita