1998~2009 Sejarah lama saya

Bayangkan pada tahun 1998 saya memohon pinjaman komputer. Akhirnya mulai tahun 1998 saya mulai mengenali kamputer dan internet. Oleh kerana semasa saya membeli komputer dihujung tahun 1998 maka saya ingin membawa kisah penggunaan komputer bermula pada awal tahun 1999.

Justeru, saya menganggapkan tahun 2009 adalah ulang tahun kesepuluh adalah ulangtahun saya celik komputer!. Tambahan hujung tahun 1999 saya mula mencipta laman web menerusi tapak web Tripod.Com. Sehinggalah kini laman web tersebut telah berusia 10 tahun setelah dilancarkan secara rasmi pada 15 Oktober 1999.

Banyak ranjau yang saya tempuhi kerana tidak pernah belajar komputer secara formal melainkan daripada isteri dan rakan-rakan rapat. Saya menghabiskan masa hingga ke Subuh semata-mata ingin meningkatkan kemahiran.

Setelah saya mahir dan memiliki sedikit bahan dalam bidang fotografi maka saya muatkan dalam laman web yang diberi nama Alam Seni Foto~photography for all~. Ketika itu fotografi digital belum berkembang seperti sekarang. Maka kebanyakkan nota berasaskan analog. Oleh kerana ramai yang dahagakan ilmu maka laman web tersebut dapat menambat hati ramai pengunjung dari seluruh negara, Indonesia, Brunei, Thailand.

Kini setelah sepuluh tahun berlalu saya amat berbangga kerana telah wujud laman-laman seperti itu muncul dengan baik sekali yang dibangunkan oleh anak-anak muda Malaysia!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

Sayangi organisasi kita