Rakan lama

Apabila lama tidak bertemu rakan lama maka ada waktunya kita menjadi rindu. Biarpun rindu itu tidak sehebat mana namaun ada waktunya teringat saat-saat ketika bersamanya. Saya ramai rakan-rakan lama. Malahan mereka hilang dari kelompok pergaulan saya setelah berpisah jauh kerana kerjaya kerana sibuk dan kerana naik pangkat.

Protokol dan etika ada waktunya kita hanya boleh angkat tangan sahaja jika bertemunya. Ada waktunya dia akan menegur saya terlebih dahulu walaupun saya sudah nampak beliau dari jauh. Ada waktunya kita hilang rakan lama kerana pangkat, kerana isterinya orangnya berpangkat. Harta juga menjadi sempadan dalam pergaulan. Namun pada zahirnya dia tetap rakan kita.

Bayangkan kita harus hormatnya ketika bertemu dimana-mana majlis yang berprotokol. Kita harus bersikap demikian kerana pangkatnya dan orang sekeliling.

Cuba anda bayangkan apabila membuat sms kepada seorang rakan lama yang sama-sama bersekolah, berkawan semasa susah untuk mengucapkan selamat hari raya. ayat kita panjang tetapi ayatnya cuma "sama-sama, terima kasih".


Begitulah semalam saya sempat bertemu rakan lama kini sudah bergelaran. Rasa macam sudah 20 tahun tidak bertemu. Sedangkan saya kerap bertemu beliau. Namun pertemuan itu dalam majlis berprotokol dan dia juga individu yang penting dalam masyarakat.

Saya sendiri yang menyisihkan diri semasa beliau berada pada tahap itu kerana tidak mahu menjadi melukut ditepi gantang. Beliau tidak kisah ketika itu dia tetap menyapa saya seperti dulu-dulu. Cuma saya yang kena faham siapa saya.

Waktu itu dia mempunyai pengikut yang ramai. Beliau perlu menjaga kedudukan. Saya terfikir jangan nanti ada pengikutnya akan tertanya-tanya "siapa pula dia ni tetiba saja muncul nak cari kesempatan".


Namun pertemuan hampir 15 minit semalam memecah sempadan protokol kerana dia kita tidak menjadi individu penting di mata masyarakat. Boleh berbual di tepi jalan dan dia masih berada di dalam kereta. Namun saya akur dia masih bergelaran tidak boleh main panggil nama sahaja. Pun begitu saya puas kerana saya masih boleh bertemu dengan rakan ini tanpa protokol, tanpa perlu membuat temujanji menerusi pembantunya.

Pertemuan itu menoktahkan bahawa saya masih rakannya. Saya harap beliau terfikir bahawa dia tidak pernah tertekan suatu masa dahulu, kerana saya tidak pernah meminta apa-apa bantuan semasa tandatangannya cukup mahal suatu masa dulu!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita