Catatan perjalanan 19 hingga 24 Jun 2008

i.19 hingga 21 2008 Jun

Saya ditugaskan ke Universiti Sains Malaysia (USM)di Pulau Pinang untuk membuat liputan fotografi di Majlis Tamat Latihan dan Pentauliahan Kor Sukarelawan Polis IPTA (SUKSIS).

Bertolak dengan kenderaan Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM) jam 11.30 pagi dan tiba di USM kira-kira jam 4.45 petang.

"Saya pulang ke kampung hari ini", kata saya kepada Azmi yang memandu kereta UKM.
"Kampung En. kat sini ke?"
"Tak, ini kampung emak saya".

Oleh kerana matlamat saya ke USM untuk bertugas, maka selepas beberapa lokasi merakam gambar sekitar latihan sebelum majlis sebenar saya mengajak Azmi ke sebuah kampung yang telah ditinggalkan dua belas tahun.

Sebenarnya saya tidak ke kampung arwah emak, kerana yang saya hendak pergi ialah Pekan Penanti (Kubang Semang). Saya perlu ke rumah sepupu, yang dipanggil Kak Chah. Dia anak sulong emak saudara saya Mak Anjang.

Saya terputus hubungan sejak 12 tahun dulu selepas kali terakhir menziarahinya. Ketika itu suaminya masih hidup. Selepas suaminya meninggal dunia, saya kehilangan line telefon kerana tiap kali menghubungi nombor telefon yang sedia ada, perkhidmatannya telah tiada dalam perkhidmatan.

Kak Chah kelihatan terkejut besar bila saya muncul di pintu rumahnya. Maklumlah kehadiran saya selepas hilang 12 tahun. Namun saya tidak pernah lupa mereka. Tiap kali terjaga dari tidur samada jam 1 pagi atau 3 pagi hati meronta rindukan keluarga biarpun mereka hanyalah sepupu. Namun rindu saya seperti rindu seorang adik kepada kakak. Maklumlah dia merupakan kakak sepupu yang kerap saya dan arwah emak kunjungi ebelum berhijrah berkerja di Selangor.

Oleh kerana faktor masa, wang maka sedar tidak sedar telah lama saya tidak menziarahi mereka.

Saya tidak lama di rumah kira-kira sejam saya harus pulang ke USM kerana tugas.

ii. Saya tidak tahu lagi bila akan menziarahi lagi sepupu bersama keluarga saya dari Bangi. Memikirkan dengan kos yang tinggi masa kini. Petrol, dan sebagainya telah naik harga.

Sering saya berkata, apakah kita akan terus berjauhan dengan keluarga setelah kos hidup semakin meningkat?

iii. 22 hingga 24 Jun 2008

Jam 10.30 pagi bertolak dengan kenderaan UKM ke distinasi Beserah, Kuantan; Pahang. Penat balik dari USM masih terasa kerana jam 10 malam Ahad baru tiba. Tapi kerjaya seorang Jurufoto seumpama saya wajib tahan lasak! Ini bukan perkara baru tetapi sejak 29 tahun menjadi Jurufoto telah saya rasai sekian kali.

Tiba di Beserah, Ali pemandu kenderaan UKM mengajak saya mencari gerai untuk minum petang selepas menempah chalet untuk menginap.

Saya dan Ali makan Sata dan Keropok Lekor.Apa yang mendukacitakan ialah faktor kebersihan. Sata yang saya makan dihurungi lalat penuh satu pinggan. Lalat lambang kotorkan? Saya jadi hilang selera!

Sata dan keropok lekor merupakan makanan yang enak. Justeru jagalah kebersihannya.
Namun selera saya dapat menjamu masak lemak ikan Patin. Enaknnya sampai balik ke Bangi masih terasa.

Demikianlah dua catatan untuk difikir-fikirkan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita