Sekali lagi! Bila lagi agaknya?


Kemalangan bas express yang melibat 10 orang terkorban di Ipoh mengejutkan Polis, Bomba, RELA, petugas hospital, wartawan. Sebenarnya lebih mengejutkan lagi ialah keluarga mangsa yang terlibat. Bagaimana dengan pemandu bas express?

Kemalangan melibatkan nyawa seramai 10 orang bukan boleh dibuat main-main. Seorang pemandu yang hanya melanggar seekor ayam atau kucing boleh trauma seminggu. Inikan pula 10 orang.

Sesiapa sahaja yang pernah bertemu bas perjalanan jauh di lebuhraya mungkin sering bertemu dengan pamandunya yang memandu laju. Maaf kepada yang tidak memandu begitu.

Saya pernah memberi laluan kepada sebuah bas yang dipandu laju di belakang kereta saya. Saya pernah melihat sebuah bas membunyikan hon kepada sebuah kenderaan dilebuhraya sedangkan kereta tersebut memandu di lorong tengah.

Saya pernah menaiki bas dari Guar Chempedak, Kedah pada suatu malam. Selepas bas tersebut mengambil penumpang di Sungai Petani, Kedah bas tersebut hanya berhenti rehat di R&R Tapah, Ipoh. Bayangkan waktu itu saya baru tersedar tidur sejak bas meninggalkan pekan Sungai Petani.

Jikalau hendak diriwayatkan kisah bas express memang banyak. Malahan anak saudara saya pernah menegur seorang pemandu bas yang memandu dalam keadaan mengantuk. Senario ini memang menggusarkan ibu bapa yang menghantar anak-anak balik ke asrama atau ke mana-mana pusat pengajian.

Memandu sudah tentu banyak risiko. Seorang atau ramai. Inikan pula membawa penumpang lebih 20 orang.

Saya pernah diberitahu, bas-bas express mempunyai kuasa turbo. Sebab itu kebanyakkan bas-bas tersebut mampu dipandu laju. Namun harus kita ingat kuasa turbo itu hanya untuk memudahkan mereka mendaki bukit.

Pernah seorang rakan memberitahu, beliau memandu bas seorang diri dari Johor Bahru ke Pulau Pinang membawa pelancong dari China. Saya bertanya rakan tersebut tak mengantuk? Kata rakan saya mengantuk memang mengantuk tetapi kena usaha juga kerana syarikat ingin untung tanpa menyediakan pemandu gantian.

Kita faham kalau berlaku kemalangan antara sebab ialah kecuaian. Tidak dapat lari juga untuk dikaitkan dengan takdir. Namun saya fikir kenapa kita yang beragama Islam menggunakan kaedah agama yang ada?

Andai perjalanan pukul 9 malam, pemandu bas mungkin boleh memulakan perjalanan dengan solat hajat dua rakaat, berdoa dan sebagainya demi memohon perlindungan Allah!

Mungkin ada orang berkata "ah kalau nak maut, maut juga". Itu betul, bukankah itu keadah kita. Mana tau kalau berlaku kemalangan pun, tidak lah melibatkan seramai 10 orang. Sebab ada kes-kes yang melibatkan bayangan "hantu" (dakwaan sesetengah pemandu). Namun dakwaan itu tidak laku di mahkamah. Justeru berusahalah dengan memohon pertolongan Allah. Kalau tidak, mana mungkin kita diajar dengan doa memulakan perjalanan?

Kita tidak mahu kejadian "sekali lagi" berlaku melibat kemalangan. Paling menyedihkan ada pula dailog "bila lagi agaknya?" kemalangan ngeri berlaku.

Pada hemat saya bukan sahaja keluarga terlibat yang akan menitiskan air mata melihat keluarga mereka menjadi mangsa. Pada hal pegawai polis dan anggota penyelamat lain juga melihat kejadian itu terlebih dulu menitis air mata namun mereka tetap menjalankan tugas demi kerjaya.

Penumpang harus peka dengan sikap pemandu bas. Mereka boleh menegur. Penumpang membayar harga perjalanan untuk selesa dan selamat sampai ke destinasi. Kepada anda yang akan menggunakan perkhidmatan bas samada perlu atau terpaksa maka ingatlah pesan saya kita ada hak untuk menegur pemadu bas kerana dia dibayar gaji untuk kita.

Mungkin penumpang boleh menggunakan khidmat polis peronda untuk menelefon dan memberitahu kepada mereka andainya pemandu itu degil. Semua ini sekadar berusaha sahaja.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita