Makan, kawan dan kemesraan

Sebelum pukul 12 tengahari semalam saya menerima panggilan telefon daripada Kamaluddin. Rakan sekolah, rakan sekampung di Sungai Batang, Sik, Kedah. Walaupun dia muda setahun, namun perbezaan umur hanya setahun kami macam sebaya. Tambahan kedewasaan kami menjadikan faktor umur tidak ketara.

Kamaluddin (selepas ini saya akan sebut sebagai Din sahaja) kalau lama tak jumpa pastinya dia akan sms, menelefon atau ajak makan. Din tinggal di Salak Tinggi, bekerja dengan RISDA Bandar Baru Bangi, Selangor. Berkahwin dengan orang Alor Star, isterinya kini seorang pegawai di jabatan pendidikan.

Ketika makan tengahari yang saya belanja kerana ada sikit rezeki lebih, kami mengambil tempat duduk berhampiran BSN Kompleks UNIKEB. Masalahnya setiap orang yang melalui meja makan kami semuanya menyapa saya dan sudah pasti ada yang saya perlu tegur. Mungkin kerana kerjaya saya sebagai jurufoto di UKM membuatkan ramai yang mengenali saya.

Akhirnya, selepas seorang pensyarah yang duduk semeja kami jadi makan bertiga. Banyak juga topik yang dibincangkan. Oleh kerana Din harus pergi ke Kampung Laut, maka dia meminta izin. Saya pula terus melayan pensyarah tadi. Selang lima minit Din membuat panggilan telefon minta maaf kerana tak sempat bercerita panjang kerana baru dia sedar tempat kami makan tadi tidak sesuai untuk bertemu sahabat lama. Tambahan beliau mengetahui saya baru sahaja pulang dari Brunei maka dia hendak tahu lebih lanjut cerita dari sana. Mungkin Din berhajat ke sana.

Din diantara sahabat lama yang tidak pernah membuat masalah dengan saya. Mungkin jikalau berkecil hati pun kami pendamkan sahaja di dalam hati. Malahan ketika di Kedah 30 tahun lalu, acap kali dia akan datang ke rumah dengan basikal beroda besarnya sambil berpakaian kain batik. Sembang-sembang macamana hendak hidup pada masa hadapan.

Kini gaya hidup kami diteruskan, jikalau terasa rindu kedai makan adalah antara tempat pertemuan kami. Namun kerana kekangan masa maka kami tidak dapat bertemu sekeluarga di rumah. Mungkinkah ini gaya hidup baru orang zaman sekarang?

Namun pada saya kemesraan harus teruskan kerana ia telah lama wujud.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita