Hari Ibu.....


Gambar hanya hiasan-oleh Raai


Hari Ibu 10 bulan Mei.

Apakah kerana untuk mengingati ibu kita harus mengadakan Hari Ibu? Pada saya jika untuk mengingati ibu dengan cara mengadakan hari Ibu itu lebih baik dari pada langsung tak ingat ibu. Jangan marahkan orang menyambut Hari Ibu kerana ada orang menyambut Hari Kekasih bagaikan nak "rak". Takkan lah nak sambut Hari Ibu tak boleh.

Yalah, kalau anda setiap hari menyambut Hari Ibu tahniah! Tapi bagaimana anda yang jauh setiap hari anda SMS Ibu, atau lebih hebat telefon ibu? Saya lebih suka andainya kalau di Hari Ibu semua anak-anak yang masih ada ibu balik berjumpa ibu macam balik hari raya!

Atau pada malam Hari Ibu penuh sesak dengan anak-anak dan ibu di mana-mana tempat makan, hotel, restoran, gerai atau di mana sahaja.

Kebetulan Hari Ibu tahun ini (10 Mei 2009) jatuh pada hari Ahad. Namun saya tidak melihat lebuhraya ke selatan tanahair penuh sesak (atau jem) seperti hari-hari perayaan lain. Apakah orang yang ada ibu tidak balik kampung untuk berjumpa ibu?

Saya sudah tiada ibu tetapi kubur ibu ada.

Dan ingatlah ungkapan ini "Kita ada ibu,Ibu kita hanya satu. Kita ada Ibu nasihat Ibu beribu-ribu...."

Sempena Hari Ibu apa kata malam ini kita berhenti merempit di jalanraya, berhenti merokok, berhenti minum arak, berhenti buat maksiat. Kerana ucapan "Selamat Hari Ibu" kepada seorang ibu tidak ada maknanya andainya apa yang ibu harapkan tidak ditunaikan.

Bayangkan lah malam ini Hari Ibu, tapi kita merompak, pecah rumah, patah kaki kerana merempit.

Paling saya pilu apabila seorang Profesor yang pernah menjadi kaunselor di penjara mendapati seorang ibu sanggup mengaku mengedar dadah atas alasan tidak mahu anaknya dipenjarakan. Apa jenis anak ini?

Saya insaf kalau tiada hari Bapa kerana saya faham untuk mengandungkan seorang anak, untuk bersalin seorang anak, untuk membesarkan seorang anak bukan mudah. Kerana ada bapa yang hanya menghantar seorang ibu yang lepas bersalin ke rumah mertua sepanjang tempoh berpantang.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita