Senarai Blog Saya

24 April 2009

Menulis dalam blog

Blog satu wadah baharu untuk semua orang. Semasa saya mula-mula membeli komputer pada tahun 1998 saya melihat ramai orang terlibat dalam membangunkan laman web percuma. Ketika itu saya dan ramai orang membangunkan laman web dengan menggunakan tapak web percuma seperti Tripod, Geocities dan berbagai lagi. Orang barat amat bermurah hati memberikan benda percuma namun mereka akan mengiklankan berbagai iklan. Kadang-kadang yang memalukan!

Saya memiliki laman web pertama dengan menggunakan Tripod dan memasukkan nota fotografi yang akhirnya dinamakan Alam Seni Foto. Saya beruntung apabila Universiti Kebangsaan Malaysia membenarkan warganya sama ada akademik atau tidak menggunakan tapak web yang disediakan oleh Pusat Teknologi Maklumat.

Semua orang berbangga apabila memiliki tapak web sendiri kerana ia akan melambangkan kecanggihan berfikir. Memang pun kerana untuk membangunkan laman web seseorang harus faham, mahir menggunakan beberapa perisian untuk "melukis, mengarang" web tersebut.

Di pertengahan perkhidmatan dalam kerjaya sebagai jurufoto saya berdepan dengan teknologi. Mahu tidak mahu saya perlu belajar. Akhirnya dengan kursus-kursus yang dianjurkan oleh UKM maka saya mahir menggunakan Dreemwever Macromedia, PhotoShop. Namun begitu untuk membangunkan laman web dengan menggunakan word dan front page sudah boleh, tapi setelah saya mengenali Macromedia, saya lebih seronok menggunakannya. Berjam-jam saya akan mengadap komputer untuk tujuan tersebut.

Kini kegilaan blog sudah menjadi satu "demam". Mana tidaknya di sana sini orang berbicara pasal blog. Jikalau kita memberitahu kepada rakan-rakan "sila lawat blog saya ". Apa kata mereka, "kau pun ada blog Raai?"


Hai pelik ke seorang yang macam saya memiliki blog? Tentu tidak kan? Kerana anak kecil yang berada di tahun 5 sudah boleh buat blog. Cukup mudah dan mesra pengguna.

Saya menulis blog kerana ada cerita. Saya menulis blog ada gambar untuk dikongsi bersama. Saya menulis blog untuk kepuasan. Saya menulis bukan untuk melepas geram, tetapi meluah perasaan. Andai tulisan saya hanya seorang sahaja yang membaca itu sudah dikira saya berjaya.

Saya ada masa untuk menulis blog. Tidak kiralah pukul 12 tengahmalam ke, 2 pagi atau 5 pagi. Ada waktunya saya tidak tidur malam. Saya menulis untuk kepuasan. Bakat saya dicurahkan untuk cerpen, puisi dan artikel. Saya tidak mencari wang kerana wang boleh dicari cara lain. Saya mencari kepuasan dan ketenangan. Justeru dalam laman blog ini anda boleh lihat apa yang ada.

Saranan saya, mari kita menulis secara bersopan. Mari kita menulis untuk faedah bersama. Bahasa kalau mudah pun jangan sampai tercemar.

Sekarang, bos saya sedang belajar bagaimana membangun blog. Dia sudah berjaya. Saya tabik apabila orang yang sudah pencen mahu membangunkan blog. Seorang lagi ilah Profesor bergelar Dato menghantar emel nak belajar bangunkan blog. Peranan blog memang hebat.

Saya amat suka andainya ramai pesara yang mahu membangunkan blog. Setidak-tidaknya mereka mampu mencurahkan pengalaman lama semasa berkhidmat di perkhidmatan awam atau swasta.
Itu pun cita-cita saya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam saya juga minat menulis dan ingin menulis novel dalam blog tapi tidak tahu bagaimana caranya boleh saudara bantu saya?emel saya di imanashraf_mohd@yahoo.com.my

Raai Osman berkata...

Sekiranya anda ingin membuat novel di dalam blog caranya sama dengan kaedah membuat novel bercetak. Pastikan tema, tajuk jalan cerita, plot yang anda mahu susun seperti novel bercetak.