Suatu petang di Car Wash

Saya membawa motosikal ke car wash petang tadi. Sejak-sejak akhir ini mungkin atas faktor usia dan masa, saya kurang membasuh sendiri sama ada kereta mahupun motosikal. Ketika di car wash itu saya meramahkan diri untuk berbual dengan pekerja di situ.

"Awak orang mana?"
"Bangladesh....", jawab ramah pekerja di car wash itu sambil membilas motosikal saya yang sudah tua.
"Sudah lama datang Malaysia?".
" Tiga tahun", balas Mat Bangla tu.
"Dulu kerja di mana?"
"Dulu kerja di KL. Servis aircond", jawabnya ramah dan agak fasih berbahasa Malayu.
"Kenapa sudah berhenti kerja di sana", tanya saya ingin tahu.
"Tauke mati!". Saya tergamam dengan jawapan Mat Bangla itu. Kelu juga sekejab.
"Kat sini taukeh Melayu ke?".
"Ya..., awak Melayu ka?"
"Ya....kenapa ada nampak macam Cina ka?", saya mengajukan pertanyaan begitu kerana pernah sekali di R&R Plus ada seorang nyonya menanya sesuatu dalam bahasa Cina. Saya cuma menggelengkan kepala sahaja ketika itu.
"Saya Melayu dan Muslim". Jawab saya dengan harapan untuk menghilangkan keraguan Mat Bangala itu.

Menariknya beliau memperkenalkan diri sebagai Rahim sambil memberikan salam. Itulah mnenariknya pertemuan dengan Mat Bangala di car wash itu. Saya bukan tidak pernah bertemu dengan orang-orang Bangladesh. Namun pertemuan petang ini agak menarik kerana saya belajar sesuatu tentang sikap dan budi bahasa mereka ketika bertemu orang baru sebagai pelanggan. Mereka mungkin bimbang kalau-kalau pertemuan itu akan menjadi sejarah pahit.

Saya kaitkan pertemuan itu dengan Bengkel Penilaian Pengajaran Kursus Hubungan Etnik Institusi-Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang dihadiri sejak semalam (19-20 Januari ). Sejak 48 jam (mengambil kata-kata Prof. Dato' Dr. Shamsul Amri), saya dapat melihat satu perbincangan yang menarik tentang hubungan etnik di Malaysia. Biarpun saya hanya hadir untuk membuat liputan fotografi namun dapat juga mendengar bagaimana hubungan etnik dikupas oleh para peserta.

Apa yang menarik ialah perbincangan mengenai hubungan etnik di Malaysia dapat dikupas begitu manarik, panas oleh semua peserta dari berbilang bangsa. Pada hemat saya suasana ini akan terjadi di masa akan datang dengan identiti sebagai Bangsa Malaysia.


Namun dari pertemuan saya dengan Mat Bangla petang ini dapat dirumuskan bangsa dunia dapat bertemu dalam satu agama tapi berlaianan etnik. Namun tetap mesra kerana dia faham bagaimana budaya orang Malaysia.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita