Sayangi organisasi kita

i.
Prof. Dato' Dr. Mohd.Yusof Othman menceritakan dalam satu cermahnya di UKM mengenai pengalamannya ketika berseminar di Jepun. Salah satu program seminarnya ialah lawatan ke beberapa lokasi di Jepun. Semasa hendak turun pemandu pelancong memaklumkan bahawa jangkamasa melawat hanya sejam.

Sebelum sejam beliau telah tiba di bas yang membawa rombongan seminar. Prof. Yusof amat terkejut kerana pemandu pelancong dan pemandu bas sedang membersihkan bas. Ketika beliau bertanya kenapa anda perlu membuat kerja ini sedangkan bas boleh dibersihkan semasa di lokasi penamat kelak.

Mereka berdua menjawab "Ini bas yang menjadi sumber rezeki kami. Jika kotor akan merosakkan imej syarikat kami. Pelanggan tidak akan menempah lagi. Akhirnya syarikat akan kehilangan punca pendapatan. Mungkin akhirnya syarikat akan ditutup dan kami hilang tempat mencari rezeki".

Prof Yusof amat kagum dengan pendirian dua orang petugas tersebut.

ii

Seorang Pengurus Jualan yang memebekalkan barang-barang di tempat kerja saya melihat barang yang telah dibekalkan oleh syarikatnya.

Sambil melihat jumlah yang masih ada beliau berkata; "Di beberapa jabatan yang saya bekalkan barang-barang ini, ramai staffnya membawa balik untuk digunakan di rumah"

"Oh.." keluh saya.
"Ada yang bawa balik dua tiga rim kertas untuk komputer" sambung beliau lagi.
"Oh..."keluh saya lagi.
"En. Hafiz. Kalau staff Encik buat macam itu mana pula ya?"
"Boleh tutup syarikat dan muflis saya bang.......".

Saya ingin anda memikirkan dua kisah diatas. Apakah kita mahu organisasi kita kerugian dan menutup perniagaan dan kita kehilangan kerja?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya