Kuasa tangan seorang Ibu

Hari ini; 29 Jun 2008 (Ahad) saya bertugas seperti biasa kerana UKM menerima pelajar baru seramai lebih empat ribu orang. Seawal jam 7.30 pagi saya telah berkumpul bersama pegawai kanan UKM. Oleh kerana YgBhg. Dato Naib Canselor masih berada di studio RTM bagi satu slot temuramah di rancangan Selamat Pagi Malaysia, maka rombongan pegawai UKM memulakan lawatan pertama ke Kolej Dato Onn.

Cuaca redup melancarkan perjalanan kami. Kuatir dengan keadaan akan hujan saya telah menyediakan bag plastik untuk melindungi kamera!

Tidak banyak perubahan suasana hari pendafatran. Seperti biasa peristiwa angkat bag, angkat tilam berlaku seperti biasa. Majlis berjalan seperti biasa.

Di Kolej Burhanudin Helmi, saya diperkenalkan oleh Puan Ramlah seorang Pegawai Tabdir Hal Ehwal Pelajar kepada sorang ibu tunggal beranak lapan.

Ibu tunggal berusia 58 tahun ini agak pemalu atau lebih tepat merendah diri untuk menceritakan kisah anak-anaknya. Namun Puan Hajjah Hamidah Hamat harus berbangga dengan lapan orang anaknya, tujuh telah berjaya menjejakkan kaki ke IPTA.

Anak yang ketujuh baru mendaftar sebagai siswi UKM. Manakala enam anak yang lain telah menjadi graduan. Anaknya yang kelapan masih belajar di sekolah menengah.

Inilah yang dikatakan tangan ibu yang menghayun buaian mampu menggoncang dunia!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Papan tanda, dinding rumah pangsa dengan iklan haram

1998~2009 Sejarah lama saya

Sayangi organisasi kita